CRM w chmurze
2019-04-02 Autor: Edward Bursztyn
System CRM może być zainstalowany w siedzibie Klienta lub w chmurze obliczeniowej. W przypadku działania naszego programu CRM w modelu chmury całe oprogramowanie jest zainstalowane na serwerze zewnętrznym a system dostępny jest on-line. Obsługa programu odbywa się poprzez przeglądarkę internetową za pomocą komputera, tabletu czy telefonu komórkowego.
Obecnie wyróżnia się chmury prywatne, będące częścią organizacji i zarządzane przez dział IT, oraz publiczne, będące usługą zewnętrznego, ogólnie dostępnego dostawcy. Realizacja wdrożenia naszego systemu CRM możliwa jest zarówno w jednym jak i w drugim modelu.
CRM w modelu chmury publicznej umożliwia lokalizację programu oraz bazy danych systemu poza siedzibą firmy. Takie rozwiązanie pozwala na skorzystanie z dodatkowych usług oferowanych przez dostawców chmury takich jak monitorowanie wydajności serwera, aktualizacja sprzętu oraz systemu operacyjnego a także dodatkową archiwizację danych. Przykładem rozwiązań w chmurze mogą być takie systemy jak SalesForce (dostępny także w wersji do zainstalowania lokalnie) czy Pipedrive.
W przypadku chmury publicznej pamiętać należy jednak o ograniczeniu wielkości miejsca na dysku do przechowywania bazy danych oraz kopii zapasowych, limitowaniu szybkości lub ilości przesyłanych danych czy kwestiach prawnych związanych z RODO (należy podpisać umowę powierzenia danych z firmą, która zarządza chmurą). W przypadku chmury publicznej rozszerzenie parametrów serwera zazwyczaj jest bezproblemowe, związane jedynie z większymi opłatami miesięcznymi za dostęp do serwera.
Umieszczenie oprogramowania CRM w chmurze publicznej posiada również kilka istotnych ograniczeń dotyczących integracji z urządzeniami czy programami, które już funkcjonują w firmie. Mowa tutaj o centrali telefonicznej, programie fakturowo-magazynowym czy wspólnych zasobach sieciowych do przechowywania współdzielonych plików.
Wybór systemu CRM w modelu chmury prywatnej, gdy baza danych systemu fizycznie zlokalizowana jest w siedzibie firmy, pozwala na wykorzystanie już istniejącej infrastruktury firmowej. Wdrożenie naszego systemu CRM w tym modelu daje pełną dowolność przy wyborze systemu operacyjnego (linux, windows). Umiejscowienie aplikacji CRM w chmurze prywatnej umożliwia integrację programu z infrastrukturą teleinformatyczną przedsiębiorstwa. Dzięki temu możliwe jest przykładowo zorganizowanie wymiany danych z systemem ERP, identyfikacja oraz dokonywanie połączeń telefonicznych z poziomu programu customer relationship management, bezpośredni dostęp do serwera plików.
Zobacz także:
- Kiedy najlepiej jest wdrożyć program CRM?
- Mobilny system CRM
- Jak usprawnić proces sprzedażowy w firmie?
Tagi: CRM, SaaS, Chmura, System CRM, CRM w chmurze
CRM w chmurze