Polski CRM czy zagraniczny?
2019-03-07 Autor: Krzysztof Baścik
Wybór odpowiedniego oprogramowania CRM to ważna i często trudna decyzja dla zarządzających firmą. W obecnej chwili na rynku istnieje wiele systemów CRM zarówno polskich jak i zagranicznych dostawców. Warto ten aspekt również brać pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o współpracy z daną firmą wdrażającą.
Rozwój oprogramowania CRM
Rozwój gospodarek zachodnich (głównie USA) doprowadziło w latach 80-tych XX wieku do potrzeby uporządkowania danych w ramach systemów informatycznych. To tam powstały pierwsze bazy danych porządkujące informacje dotyczące kontaktów pomiędzy przedsiębiorcą a klientem końcowym. Systemy te były nastawione bardziej na relacje B2C (osoba, z którą mam kontakt jest ważniejsza od tego, jaką w danej chwili reprezentuje organizację) niż B2B (gdzie koncentrujemy się na relacjach z przedsiębiorstwem). Jednym z pierwszych systemów klasy CRM był program Act!, który zyskał bardzo duże grono zwolenników.
Początek systemów do zarządzania relacjami z Klientami w Polsce to przełom XX i XXI wieku, gdzie można było obserwować powstanie nowych rodzimych systemów CRM często bazujących na nowych technologiach webowych, które konkurowały z dystrybutorami zachodnich, gotowych rozwiązań.
Polski dostawca a zagraniczne korporacje
Niewątpliwą przewagą systemów zachodnich była i jest liczba wdrożeń oraz referencje, które często opierają się na logach marek globalnych - ogólnie rozpoznawalnych (SAP, Micorosoft, SalesForce). Producenci tych rozwiązań to też często międzynarodowe korporacje, posiadające sieci partnerów biznesowych w różnych lokalizacjach. Dzięki temu przedsiębiorstwa o zasięgu międzynarodowym mają dostęp w swoich oddziałach na całym świecie do tych samych technologii. Dotyczy to oczywiście sytuacji, w której oddziały nie mają autonomii przy podejmowaniu decyzji biznesowych – np.: dotyczących wyboru oprogramowania. Systemy customer relationship management, które sprawdziły się na rynkach zachodnich konkurują do dziś z lokalnymi dostawcami oprogramowania dla biznesu uwzględniających potrzeby również mniejszych firm. Przedsiębiorcy nie są już skazani tylko i wyłącznie na zagraniczne produkty – co więcej, rynek systemów CRM w Polsce ciągle rośnie. Jaki zatem wybrać system CRM dla firmy? Z wielu względów warto postawić na polskie oprogramowanie do zarządzania kontaktami z Klientami.
Rozmowy bezpośrednio z producentem/dostawcą
Konkurencyjność polskich rozwiązań można rozpatrywać na wielu obszarach, natomiast jednym z istotniejszych, jest swoboda kontaktu. Dostawcy polskiego oprogramowania CRM to w znaczącej większości firmy gdzie możliwy jest bezpośredni kontakt z producentem. Dzięki temu Klient jest traktowany indywidualnie oraz ma realny wpływ na rozwój oprogramowania.
Sprawna obsługa i szybkie decyzje
W odróżnieniu od długich procesów decyzyjnych i obiegów dokumentów istniejących w korporacjach, Klienci mogą liczyć na sprawną obsługę u polskiego producenta systemu CRM. Dotyczy to nie tylko etapu rozpoznania potrzeb, rozmów handlowych i prezentacji, ale również obsługi posprzedażnej i zgłaszanych pomysłów na rozwój systemu CRM.
Dopasowanie produktu do rynku
Ten aspekt jest bardzo istotny w kontekście wyboru systemu CRM. Klient ma wybór pomiędzy oprogramowaniem polskim, które rozwijane jest na rodzimym rynku i często bazuje na zgłaszanych potrzebach i uwagach Klientów, a oprogramowaniem opartym o standardy wdrażane i wypracowane na rynku globalnym. Systemy CRM tworzone na rynek polski uwzględniają lokalne potrzeby i często wykraczają poza klasyczne rozumienie oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami, stając się aplikacjami do zarządzania firmą. Dobrym przykładem jest tu system ITCube oferujący swoim Klientom wsparcie w zakresie zarządzania projektami, organizacją pracy serwisu, działań marketingowych czy automatyzacji kontaktów z klientami.
Integracje z innymi systemami dostępnymi na polskim rynku
Producent polskiego systemu CRM, dysponując odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, może oferować swoim klientom gotowe integracje z najpopularniejszymi systemami handlowymi takimi jak: Sage Symfonia, Comarch ERP XL, Comarch ERP Opt!ma, Subiekt GT, Streamsoft Prestiż, Wf-Mag czy Enova365. Dodatkowo systemy CRM posiadają często gotowe integracje z centralami telefonicznymi, które są dostępne na naszym rodzimym rynku. To duża przewaga nad systemami zagranicznymi, które zazwyczaj nie oferują takich gotowych rozwiązań.
Wsparcie techniczne i czas reakcji
Decydując się na współpracę z polskim dostawcą systemu CRM, Klient otrzymuje komfort kontaktu bezpośrednio z działem technicznym odpowiedzialnym za rozwój i utrzymanie systemu. Klienci zazwyczaj mają też komfort kontaktu z osobą która prowadziła prezentacje i analizowała ich potrzeby, co sprawia że Klient nie czuje się anonimowy. Dodatkowo polskie programy crm posiadają pełną dokumentację i instrukcję obsługi w ojczystym języku, co nie pozostaje bez znaczenia przy bieżącej obsłudze oprogramowania.
Cena programu i usług
Cena ma duże znaczenie w procesie wyboru systemu customer relationship management, natomiast nie powinna stanowić głównego kryterium wyboru oprogramowania. Należy pamiętać, że system CRM będzie głównym narzędziem pracy dla wielu pracowników firmy, tak więc powinien być dopasowany do potrzeb firmy, a dla użytkownika przyjazny i ergonomiczny. Oczywiście decydując się na polski CRM można spodziewać się zazwyczaj niższych cen niż w przypadku systemów zagranicznych, a w szczególności dotyczyć to będzie usług wdrożeniowo - szkoleniowych czy dodatkowych prac programistycznych.
Zobacz także:
- Ranking zagranicznych systemów CRM
- Jak CRM może poprawić sprzedaż
- Jak zapewnić lojalność Klienta dzięki systemowi CRM
Tagi: CRM, Polski CRM, Wybór systemu CRM