CRM to najlepsza Analiza i obsługa Klientów
2019-06-07 Autor: Tomasz Śliwka
Pozyskiwanie Klientów jest możliwe nie tylko przez odpowiedni marketing, ale również dopasowanie się do ich indywidualnych oczekiwań. W tym celu warto uświadomić sobie, co może wpłynąć na Klientów, aby zdecydowali się na zakup. Może to cena, jakość obsługi, jakość produktu lub inne czynniki. Okazuje się, że może być ich nawet kilkadziesiąt. Dokładne poznawanie klientów pozwala ocenić, które czynniki są dla nich najważniejsze. A dzięki temu wiemy, jak przedstawić im ofertę, aby zdecydowali się na jej zakup. W tym wszystkim pomaga system CRM.
Jak analiza Klientów w CRM wpływa na sprzedaż?
Okazuje się, że im lepiej dopasowana grupa odbiorcza do danej kampanii reklamowej, tym wynik sprzedaży jest wyższy. Widać to już w przypadku takich działań marketingowych jak reklamy Google Adwords czy Facebook ads. Podobne statystyki pojawiają się w przypadku wewnętrznych działań reklamowych. Zdobywamy coraz to nowych Klientów i dobrze byłoby się z nimi jak najlepiej kontaktować. Natomiast nie możemy stosować wobec nich wszystkich tego samego schematu działań. Jedni z nich zgodzili się na przyjmowanie pewnych ofert marketingowych, inni nie życzyli sobie kontaktu e-mailowego, pewni znajdują się w bazie newsletterowej, natomiast pozostali nie. Z tego względu zależy nam na dostosowaniu się do tych różnych oczekiwań naszych Klientów, aby mimo wszystko utrzymać z nimi dobry kontakt i zachęcić ponownie do zakupów.
Popularne grupy klientów:
- zdecydowani i szybcy
- odwlekający zakup
- impulsywni
- aktywnie poszukujący informacji
- testerzy
- wymagający poznania produktu przed zakupem
- wymagający tylko podstawowej wiedzy o produkcie
- techniczni
- najważniejszy dla nich wygląd
- biorą pod uwagę miejsce zakupu
Gdy przeprowadzamy analizę klientów, możemy więc wydzielić różne grupy. I później zadecydować, jak będziemy współpracować z każdą z nich. Możliwe, że dla jednej pozwolimy sobie na poprawę wystroju w naszym sklepie, dla drugiej grupy ustalimy nowy cennik, a dla 3 grupy przygotujemy jeszcze dodatkowe opisy produktów w naszym sklepie internetowym. Czasami te małe, średnie i większe zmiany, dopasowane do konkretnych klientów, są w stanie zwiększyć sprzedaż o kilkaset %.
Klientów można jeszcze dzielić ze względu na:
- cel zakupu: wyróżnienie się, zaspokojenie potrzeby, wyrażenie siebie, prezent dla bliskiej osoby.
- sposób zakupu: gotówka, na raty, kartą, w sklepie online, przez bankowość elektroniczną, mobile only, call center.
- oczekiwania względem produktu: gwarancja, wysoka jakość, niebiorący pod uwagę małych uszkodzeń i rys,
- możliwość poznawania i porównywania produktów: szukający konsultacji i doradztwa, samodzielnie działający, blogi, vlogi, branżowe strony, pracownicy sklepu,
- sposób obsługi: oczekujący pomocy gdy poproszą, wymagający indywidualnego podejścia i uwagi
- częstotliwość zakupów: stali klienci, regularni, przypadkowi.
Takich grup można wymieniać znacznie więcej. I dlatego pomocne jest tutaj wdrożenie CRM, dzięki któremu można kontaktować się z takimi klientami tak, jak należy!
CRM to wysoka obsługa Klienta
Dobrze przygotowany system CRM ułatwia opracować plan zwiększenia sprzedaży i liczby Klientów. Z czego to wynika? CRM przez cały czas daje dostęp do najważniejszych danych na temat klientów i prognozowanej sprzedaży. Pozwala to dokładniej przebadań aktualne przychody, koszty i działania marketingowe.
Wdrożenie CRM to również możliwość monitorowania potencjalnych klientów. Aż do momentu, gdy okażą się naszymi klientami. Ułatwia to także podział sprzedaży na kilka działów w firmie. Poszczególni pracownicy i zespoły mogą dzięki temu realizować swoje cele i tworzyć specjalne raporty CRM, które przedstawiają dokładne dane.
Inne zalety CRM:
- lepsza sprzedaż w przypadku stałych klientów - gromadzenie listy stałych klientów i odpowiednie kontaktowanie się z nimi ułatwia zwiększenie sprzedaży, w przypadku aktualnych i nowych produktów/usług.
- podział klientów i poprawa marketingu docelowego - wdrożenie CRM to podział klientów na różne grupy i czynniki. Ułatwia to ich profilowanie i spełnianie ich oczekiwań.
- prosty i szybki dostęp do ważnych informacji - system CRM umożliwia śledzenie konkurencji, w celu poprawy wyników sprzedażowych. Pozwala to uzyskać dostęp do ważnych informacji wpływających na prognozowanie i śledzenie całego procesu sprzedaży.
- efektywna obsługa klientów - poprzez CRM otrzymuje się dostęp do szablonów e-mail klientów, ich pozostałych danych, co ułatwia stałe komunikowanie się z nimi.
- mobilność - dzięki nowoczesnemu interfejsowi użytkownika pracownicy mogą korzystać z programu CRM za pomocą urządzeń mobilnych takich jak telefon komórkowy czy tablet.
Podsumowanie: Każda firma, organizacja, sklep powinna analizować swoich klientów. A następnie dbać o odpowiednie komunikowanie się z nimi, co zawsze wpływa pozytywnie na wyniki sprzedażowe. Co nam to ułatwi?
W tym wszystkim pomaga system CRM, który nie tylko gromadzi te ważne dane, ale pozwala wdrożyć wiele automatycznych procesów. To dla nas duże ułatwienie, w które warto zainwestować!
Zobacz także:
- Inwestuj w dobre relacje z Klientami
- System do komunikacji z klientami
- Poradnik dotyczący oprogramowania CRM
Tagi: CRM, Analizy, System CRM, Statystyki