Ranking CRM on-line CRM

Ranking systemów CRM

2024-05-23 Autor: Krzysztof Baścik

Korzystanie z rankingów oprogramowania jest wygodnym sposobem na szybkie porównanie systemów CRM. Dostajemy na „tacy” gotowe zestawienia porównujące możliwości wybranych systemów. Oszczędzamy czas, bo ktoś za nas wykonał pracę. Ale czy takie rankingi są obiektywne i faktycznie odciążą nas od własnego zestawienia potrzeb?

Ranking systemów CRM (Customer Relationship Management) to subiektywne zestawienie autora strony internetowej jego preferowanej listy systemów CRM. Ocena systemów jest dokonywana wg różnych parametrów – zarówno tych łatwiej weryfikowalnych i mierzalnych (np.: czy jest funkcja zakładania Klienta na podstawie NIP), jak i tych, które ciężko ocenić jednym zdaniem czy gwiazdką (np.: czy system jest przyjazny dla użytkownika). Tego typu porównania na dobre zagościły na stronach internetowych, mając na celu przyciągnąć czytelnika i ukierunkować jego poszukiwania na konkretne rozwiązania lub aby promować własne usługi konsultingowe. Rankingi dotyczą głównie systemów abonamentowych, dostępnych w SaaS, przy czym pomijana jest duża grupa systemów z licencją on-premises (instalowanych lokalnie). Dodatkowo, w dobie dynamicznych zmian i częstych aktualizacji systemów, tego typu zestawienia rzadko kiedy są aktualne, transparentne i rzetelnie prowadzone. Rankingi, które mają ułatwiać Klientom poszukiwania i podjęcie decyzji, niestety nie zawsze są obiektywnym źródłem informacji.
Oto kilku powodów:

  1. Wpływy komercyjne: Firmy lub osoby tworzące rankingi często są finansowane przez dostawców oprogramowania CRM. Może to prowadzić do faworyzowania niektórych systemów, które płacą za lepsze pozycje lub promocję. Nie zawsze też można zweryfikować kto stoi za owym rankingiem (czy producent systemu CRM? czy partner czerpiący korzyści z promowania danego rozwiązania? czy anonimowy autor? czy pasjonat?). Rankingi to też forma pozycjonowania stron docelowych (np. producenta CRM, firm konsultingowych) i kierunkowania poszukiwań na określone tory.

  2. Dobór ocenianych systemów: Rynek systemów CRM jest bardzo szeroki i trudno uwzględnić wszystkie systemy, dlatego najczęściej w rankingach znajdą się te systemy, które łatwo znaleźć w innych zestawieniach i mają ogólnodostępną wersję demonstracyjną.

  3. Kryteria oceny: do oceny systemów CRM można przyjąć różne kryteria i są one subiektywne. Niektóre rankingi mogą kłaść większy nacisk na funkcje, inne na cenę, a jeszcze inne na łatwość obsługi. To, co jest ważne dla jednego recenzenta, może nie być istotne dla innego użytkownika.

  4. Ograniczona wiedza: rzetelność rankingu w dużej mierze zależy od kompetencji i wiedzy recenzenta. Opinie i oceny mogą być oparte na ograniczonej wiedzy oceniającego i braku doświadczeń w praktycznym wdrażaniu oprogramowania. Może to prowadzić do wyników, które nie odzwierciedlają rzeczywistej jakości systemu w różnych kontekstach biznesowych.

  5. Aktualność danych: Technologie i funkcje systemów CRM szybko się zmieniają dostosowując się do aktualnych potrzeb Klientów. Ranking, który nie jest regularnie aktualizowany, może nie odzwierciedlać najnowszych zmian i innowacji. To samo dotyczy cen poszczególnych rozwiązań.

Z tych powodów, przy wyborze systemu CRM, warto kierować się własnymi kryteriami oraz korzystać z różnych źródeł informacji, takich jak bezpośrednie prezentacje/spotkania z dostawcami CRM, opinie użytkowników czy testy wersji próbnych.

 

Jaki CRM wybrać?

Czy zatem rankingi mogą być przydatne na etapie wyboru systemu CRM? Tak, dla firm poszukujących odpowiednich dla siebie rozwiązań, mogą stanowić źródło wstępnej selekcji, wiedzy o możliwościach systemów, kosztów związanych z zakupem licencji czy użytych technologii. To może stanowić podstawę dla poszukującego do stworzenia własnego rankingu systemów CRM opartego o jego własne subiektywne kryteria i potrzeby. Budowa takiego zestawienia, powinna zostać oparta na bazie bezpośrednich konsultacji i rozmów z producentami systemów CRM, którzy posiadają rzetelną i aktualną wiedzę o swoim produkcie. Na tej podstawie łatwiej odpowiedzieć na pytanie – jaki CRM wybrać dla mojej firmy.

Zobacz także:

Tagi: Ranking CRM, System CRM, Wybór systemu CRM, Zestawienie CRM

 

Skontaktuj się z nami

Jeśli jesteś
zainteresowany
napisz do nas!

Podanie danych osobowych oraz wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne. Administratorem danych jest ITCube Software Stanek i Śliwka Spółka Jawna z siedziba w Krakowie, przy ul. Łużyckiej 42/43, 30-658 Kraków. Dane będą przetwarzane wyłączenie zgodnie z celami wykazanymi w momencie ich zbierania oraz przetwarzane do czasu odwołania zgody lub ustania wymogu prawnego. Przysługuje Pani/Panu prawo do żądania dostępu do danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych przed wycofaniem zgody.